Co się stało z naszą prasą?
Spotkanie o mediach odbyło się 28 marca 2025 roku.

Obywatelski Toruń

Organizuje spotkanie

Wspiera spotkanie finansowo

Patronat medialny zapewniają:

Dziękujemy Tylko Toruń i OtoToruń za okazane zaufanie i objęcie swoim patronatem wydarzenia. Mówi się, że media są czwartą władzą, ale czy dziennikarza wkrótce nie zastąpi sztuczna inteligencja? To tylko jeden z tematów, który poruszaliśmy podczas debaty. My, Obywatelski Toruń, dziękujemy, że przedstawiciele mediów są przy społecznikach.

Czym są dzisiaj polskie media?

Przez ostatnich osiem lat rządów PiS, na szczęście minionych, z przerażeniem patrzyliśmy, co się dzieje z czwartą władzą. Co bardziej światli przecierali oczy z przerażenia. I niedowierzania. Patrzyliśmy, jak nie tylko całe redakcje się szmacą, ale także sami dziennikarze (tak przynajmniej kiedyś się na nich mówiło). Dziś mianem dziennikarza można określić niewielką grupę osób zajmującą się tą profesją - w większości przypadków należy mówić o mediaworkerach, po polsku - pracownikach mediów lub po prostu funkcjonariuszach mediów. Nie ma znaczenia, czy to stacja telewizyjna, radiowa, medium papierowe czy elektroniczne.

Monika Olejnik na początku każdego swojego programu w TVN24 wita gości w studiu i widzów słowami: "witam w wolnych mediach". Czy media są dzisiaj wolne? Czy w zglobalizowanym świecie swobodnego przepływu kapitałów o różnorakiej proweniencji można mówić, że jakieś medium jest wolne? Niezależne? Nie mam takiego przekonania. Zamiast o mediach niezależnych (każdy dziś od czegoś lub od kogoś zależy), wolałbym mówić o mediach rzetelnych. Czy media publiczne mogą być niezależne? Nawet, gdyby opłacane były z podatków obywateli (abonament) lub jakiegoś celowego funduszu? Czy będą niezależne? Na pewno mogą być rzetelne i profesjonalne. A to już byłoby dużo. Zwłaszcza po ośmiu latach ścieku ery Kurskiego.

Polskie media są dzisiaj skażone wieloma grzechami. Problemem jest nie tylko brak profesjonalizmu, „suwartyzm”, czyli sprzedanie się władzy, ale też zasady, na jakich zatrudnia się pracowników - praca na etacie jest dziś w mediach wyjątkiem, królują umowy śmieciowe, co nie wpływa na jakość pracy. 

O polskich mediach trzeba mówić, dyskutować i prowadzić debaty, bo rzetelne media to coś, co zapisane mamy w Konstytucji. Rzetelne media to jedna z głównych zdobyczy liberalnej demokracji, to czwarta władza w trójpodziale władz systemu demokratycznego. Jeśli media nie będą rzetelnie informować i patrzeć politykom na ręce, wygrywać będą populiści, którzy z mediów zrobili i zrobią znowu narzędzie swojej propagandy. Bez rzetelnych mediów będziemy mogli zgasić w domu światło i wyjść, zamykając za sobą cicho drzwi.

Polskie media trzeba naprawić. Temu właśnie służyć ma zorganizowana przez Stowarzyszenie Obywatelski Toruń debata o mediach z udziałem dziennikarzy, opiniotwórczych komentatorów oraz pracowników naukowych z dziedziny politologii i medioznawstwa, podczas której podjęta została próba przedstawienia widzom i słuchaczom leku na chore media. Uczestnicy debaty nie tylko rozmawiali o kryzysie polskich mediów, ale także przedstawili propozycje ich naprawy.

Jacek Liberski

fragmenty tekstu zamieszczonego na stronie ObywatelskiTorun.pl

Zaproszeni Goście


Program spotkania

Relacja video

O spotkaniu
w mediach

Artykuły i debaty
o mediach

Konkluzje

Kontakt

Zaproszeni goście

Maria Wincławska

dr hab. Maria Wincławska, prof. UMK Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie, UMK

ekspertka

Politolożka z Wydziału Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Jej projekty badawcze dotyczą partii politycznych, organizacji partyjnych, systemów partyjnych w krajach demokratycznych, eurosceptycyzmu i procesów demokratycznych. Jest autorką licznych publikacji dotyczących partii politycznych. Dwie ostatnie książki, które opublikowała ze współautorami dotyczą polskich partii politycznych (Party Organization and Communication in Poland, Palgrave 2021), oraz postaw eurosceptycznych (European Narratives and Euroscepticism in the Western Balkans and the EU, Routledge 2024). Można ją zobaczyć i usłyszeć w mediach, gdzie udziela komentarzy na temat bieżących wydarzeń politycznych. fot. Andrzej Romański 
Magdalena Mateja

dr hab. Magdalena Mateja, prof. UMK Katedra Komunikacji, Mediów i Dziennikarstwa, Instytut Badań Informacji i Komunikacji, UMK

ekspertka

Medioznawczyni, absolwentka filologii polskiej i dziennikarstwa. Jej zainteresowania badawcze obejmują m.in. komunikację wizualną i perswazyjną, komunikowanie polityczne oraz badania nad dziennikarstwem. Należy do Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej i Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami. Jako popularyzatorka nauki brała udział w wielu festiwalach naukowych, wykładach okolicznościowych, szkoleniach oraz warsztatach. Od ponad dekady jest prelegentką Dyskusyjnego Klubu Filmowego KMF Mozaika w Bydgoszczy. Współpracuje z dziennikarzami mediów lokalnych, regionalnych i ogólnopolskich, liczne rozmowy z nimi dotyczą głównie kondycji i statusu mediów instytucjonalnych, mediów społecznościowych, różnych aspektów komunikowania politycznego, wizerunku publicznego i popkultury.
Radosław Gruca

Radosław Gruca

dziennikarz

Pracował jako dziennikarz polityczny i śledczy w największych polskich gazetach i mediach internetowych. Publikował teksty śledcze w Oko.press, Dzienniku, Gazecie Wyborczej. Jest współautorem książek m.in Osadzony oraz autorem książki Hipokryzja

Paulina Januszewska

Paulina Januszewska

dziennikarka

Autorka książki Gównodziennikarstwo. Dlaczego w polskich mediach pracuje się tak źle?, dziennikarka Krytyki Politycznej

fot: WydawnictwoKrytykaPolityczna.pl

Grzegorz Rzeczkowski

Grzegorz Rzeczkowski

dziennikarz

Ukończył socjologię i europeistykę na Uniwersytecie Jagiellońskim. Pracował jako dziennikarz w „Gazecie Wyborczej” i „Przekroju”, zastępca szefa działu kraj w „Dzienniku”. Autor serii artykułów na temat rosyjskich śladów w aferze podsłuchowej, opublikowanych na łamach „Polityki” w latach 2018–2019. Autor książek opisujących wydarzenia z polskiej współczesnej polityki. 

Paulina Błaszkiewicz
 

Paulina Błaszkiewicz

dziennikarka

Dziennikarka Gazety Wyborczej. Z dziennikiem związana od czterech lat. Wcześniej przez 9 lat pracowała w toruńskim dzienniku Nowości. Współpracowała z tygodnikami: Polityka i Tygodnikiem Powszechnym, gdzie publikowała wywiady i reportaże. Interesuje się tematyką społeczną , kultura i zdrowiem. Prywatnie jest mamą siedmioletniej Melanii.
Jacek Rakowiecki

Jacek Rakowiecki

dziennikarz

Działacz opozycji demokratycznej od lat 70., internowany w stanie wojennym, publicysta, redaktor naczelny, zastępca lub sekretarz redakcji wielu tytułów prasowych (m.in. „Tygodnik Powszechny”, „Gazeta Wyborcza”, „Przekrój”, „VIVA”, „Foyer”, „Film”). Pracował też w telewizji (Canal+, TVP), był selekcjonerem 33. Warszawskich Spotkań Teatralnych, prezesem Fundacji Towarzystwa Dziennikarskiego „Funduszu Mediów”, koordynatorem prac Concilium Civtas. Obecnie zajmuje się promocją premier w Fundacji Krystyny Jandy na Rzecz Kultury (teatry Polonia i Och-Teatr).

fot: Marek Szczepański.

Spotkanie poprowadził:

Jacek Liberski

Jacek Liberski

Felietonista i autor własnego bloga. Współpracował z Liberté, Na Temat oraz Instytutem Obywatelskim.
Współtwórca projektów aktywizujących społeczeństwo obywatelskie: Klubu Swobodnej Myśli oraz Projektu Nowa Polska. Jest także autorem kilku projektów z dziedziny marketingu politycznego.
Współautor projektu reformy ochrony zdrowia opublikowanego przez Instytut Obywatelski.
Współfundator i prezes zarządu Fundacji Myśli Demokratycznej – wspierającej działania prodemokratyczne oraz aktywizującej osoby niepełnosprawne.
Liberał. Przedsiębiorca z branży zaawansowanych technologii. Inżynier zarządzania.

www.jacekliberski.pl

W spotkaniu wzięli również udział:

Andrzej Dziedzic

Andrzej Dziedzic

Paweł Kasprzak

Paweł Kasprzak

działacz społeczny, publicysta polityczny

Jest współzałożycielem i jednym z liderów ruchu Obywatele RP. Z zawodu operator i montażysta filmowy, producent i autor programów telewizyjnych. 

Program spotkania

Część I.

1. Jak bardzo zmieniły się media po '89 roku? Czy dzisiejsze media to „czwarta władza” – możemy używać tego popularnego określenia? I jak ważne są media w dzisiejszych czasach?

2. Art. 14 KRP mówi: „Rzeczpospolita Polska zapewnia wolność prasy i innych środków społecznego przekazu”. Monika Olejnik każdy swój program w TVN24 zaczyna słowami: „Witam w wolnych mediach”. Czy media w Polsce są wolne? Czy w dzisiejszym świecie możemy w ogóle mówić o takim zjawisku, jak wolne media? Z jednej strony widzimy duże spółki mediowe finansowane z grantów, reklam i innych podobnych źródeł, z drugiej strony mamy takie inicjatywy jak Iberion, który deklaruje wyłącznie własny kapitał.

3. Jak bardzo reklamodawcy wpływają na polskie media i czy możliwe jest odcięcie się mediów od reklamodawców? Grzegorz Kopacz z "Press": "To trudny biznes, opierający się finansowo o reklamy różnych mediów, które jednocześnie musimy kąsać, krytykować. Wrogów tylko przybywa, komentatorów ubywa".

4. Książka Pauliny pokazuje media jako siedlisko zła. Umowy śmieciowe, mobbing lub elementy mobbingu, niskie wynagrodzenia, wysokie zróżnicowanie dochodów, dyskryminacja kobiet, dziennikarze – prekariusze, molestowanie seksualne kobiet pracujących w mediach (82% przypadków molestowania seksualnego pozostaje nieujawnionych, a co druga dziennikarka doświadczyła takich zachowań - raport Instytutu Zamenhofa z 2023 roku). Czy obraz mediów przedstawiony w książce jest przejaskrawiony?

5. W 1997 roku Jacek Santorski w wywiadzie dla "Press" powiedział: „Z moich obserwacji wynika, że dwa style zarządzania są najbardziej rozpowszechnione w polskich redakcjach radiowych, telewizyjnych i prasowych. Pierwszy to szef władca, drugi – gwiazdor. Nie mam reprezentatywnej próbki, bo do mnie zwracają się tylko ci, którzy chcą relacji opartych na szacunku, ale folwarczność, jak diagnozuje prof. Janusz Hryniewicz, badający zjawisko od kilkunastu lat, jest charakterystyczna dla większości polskich przedsiębiorstw, przy czym folwark to stan umysłu ofiar i prześladowców. Ani jedni, ani drudzy nie wierzą, że mogłoby być inaczej". Czy tak rzeczywiście wyglądają dzisiaj polskie media, czy się pogorszyło, a może polepszyło?

6. Z polskimi mediami od dawna nie było dobrze, ale to, co się stało po 2015 roku przekroczyło wszelkie granice. Dlaczego polskie media po 2015 roku tak nisko upadły? Nowy redaktor naczelny WP, Paweł Kapusta, deklaruje, że będą tropić wszystkie afery władzy, ale do dzisiaj WP nie oczyściła się ze sprawy Suwarta, czyli pisania tekstów za pieniądze władzy, na zlecenie władzy i o władzy. Czy uzależnienie mediów od władzy to problem tylko mediów ogólnopolskich czy także lokalnych?

7. Dlaczego prawicowe media tak jawnie wspierają jeden obóz, i czy można mówić tu jeszcze o jakimkolwiek dziennikarstwie?

8. Porozmawiajmy o solidarności dziennikarskiej, której wg mnie w zasadzie nie ma. Wojtek Czuchnowski, GW: "Odwaga cywilna nie jest też w cenie u wielu polskich dziennikarzy. Przez osiem lat rządów PiS milczeli, łykali państwowe reklamy i subwencje oraz "chłodnym okiem" albo z cynicznym szyderstwem obserwowali tych, którzy krzyczeli o niszczeniu demokracji. Gdy krzyczeli za głośno i jeszcze - o zgrozo – przeklinali, można się było skrzywić i rzucić coś o "histerii" albo "nie-straszeniu PiS-em"". Czy dziennikarze są dzisiaj bezpieczni?

Część II.

1. Cytat z książki, strona 103: „Zawsze istniał podział na żółtą prasę i opiniotwórczą, na hieny, pismaków i ‘państwa redaktorów’ z misją. Aż tu nagle, tuż przed startem ery internetowej, okazało się, że w dziennikarstwie przestały być tak wyraźne kwestie misyjne, a wszędzie zaczęły dominować te wynikające z roli gazety jako przedsiębiorstwa. Czytelnik stał się konsumentem. Dlatego sam przekaz dość mocno się spauperyzował i tabloidyzował we wszystkich mediach.” Na ile zgadzacie się z tą opinią?

2. Czy uzależnienie mediów od polityków to poważny problem, jeżeli tak to jak temu zaradzić? Czy politycy mają na media duży wpływ (nie tylko na media publiczne) i dlaczego?

3. Porozmawiajmy o tzw. klikalności i klikbajtach, czyli o tytułach prasowych. Kiedyś pozwoliłem sobie w humorystyczny sposób opisać to zjawisko w ten sposób: "Nie widzieli się dwadzieścia lat. Zginął od noża". "Po dziesięciu latach wrócił do domu. Zastał żonę w objęciach drugiego". "Wyjechał do Niemiec za pracą. Spotkał samych imigrantów". I mój ulubiony: "Był szkolnym prymusem. Został parkingowym". Dlaczego tytuły w mediach muszą być tak głupie?

4. Pomówmy o wyzwaniach współczesności. Czy sztuczna inteligencja może zastąpić tradycyjne media?

5. W debacie o mediach nie możemy pominąć tematu mediów społecznościowych. Czy te media to bardziej dezinformacja czy informacja i czy media te mogą zagrozić mediom tradycyjnym?

6. Czym skończył się bojkot TVN24 przez polityków PiS w czasach rządów PiS?

7. Dlaczego media są tak ważne dla polityków?

8. Czy są jakieś badania na temat jakości polskich mediów (jak widzą je obywatele)?

9. Czy firmy mediowe powinny być spółkami giełdowymi? Jak wiemy spółki giełdowe głównie nastawione są na wyniki finansowe, aby mogły generować zyski, a w konsekwencji wypłacać dywidendy. To rodzi określone skutki w ich funkcjonowaniu.

10. System funkcjonowania największych mediów w Europie opiera się głównie o finansowanie publiczne. Europejska Unia Nadawców wskazuje, że model biznesowy publicznych mediów w Europie to w ponad 79% pomoc publiczna, 17% to wpływy z działalności gospodarczej, a 4% to inne źródła. Na największe wsparcie publiczne mogą liczyć media w Niemczech, Wlk. Brytanii i Francji. Jak to wygląda w Polsce? Jakie są pomysły na naprawę mediów. Jakie są projekty rządowe. Jak powinny być finansowane media publiczne?

11. Andrzej Andrysiak, dziś wydawca „Gazety Radomszczańskiej” oraz prezes Stowarzyszenia Gazet Lokalnych w rozmowie z Pauliną Januszewską powiedział tak: „Nigdy nie było darmowej prasy i nadal jej nie ma. Pojedyncze bezpłatne gazety – owszem – pojawiły się w latach 90., ale nie przetrwały próby czasu albo funkcjonują jako tuby propagandowe mediów rządowych i samorządowych. No i ta darmowość jest dyskusyjna, bo przecież pieniądze na nie idą z naszych podatków. Uważam więc, że za treści trzeba płacić i ta sama zasada powinna obowiązywać w internecie.” (strona 306). Czy dostęp do informacji powinien był płatny?

12. Jak silne są inicjatywy medialne powstałe po czystkach 2015 roku i za rządów PiS? Mam tu na myśli projekty w rodzaju: Radio Nowy Świat, Goniec, OKO Press, Radio Rebeliant, inne.

Część III.

Pytania od widzów.

Część IV.

Podsumowanie.

Relacja video ze spotkania

Sonda uliczna: Czy ufa pan/pani mediom?

Skrót ciekawszych fragmentów debaty

Pełne nagranie ze spotkania

Podsumowanie prowadzącego

Prof. Markowski powołując się na badania Oxford University Press "How Europeans View and Evaluate Democracy Revisited. Ten Years Later" powiedział tak:

„Generalnie rzecz biorąc, kiedy patrzymy na różne odmiany demokracji, to interakcja między demokracją, a jej alternatywami nie jest zero-jedynkowa. Wśród zwolenników AfD i innych partii odsądzanych od czci ze względu na skrajności, większość chce równości wobec prawa, wolnych i uczciwych wyborów, tego żeby politycy byli rozliczani, a media dostarczały rzetelnej informacji”.

Myślę, że można to odnieść do wyborców wszystkich partii.
W połowie lat 50. ubiegłego wieku, w zimnowojennej Ameryce, gdy media informacyjne dopiero uczyły się i poznawały swoją wielkość, dziennikarz stacji telewizyjnej CBS, Edward Murrow, wypowiada wojnę człowiekowi – instytucji, senatorowi Josephowi McCarthy’emu, inicjatorowi kampanii tropienia komunistów wśród postaci ze świata polityki, kultury i show-biznesu. Każdą swoją audycję Murrow kończy charakterystycznymi słowami: good night and good luck.

Era McCarthy’ego skończyła się, mimo że odwoływał się on do najniższych emocji ludzkich. Jakże podobne jest to do tego, co działo się przez osiem lat w Polsce pod rządami obozu Zjednoczonej Prawicy.

Stojąc przed słuchaczami podczas jednego z wykładów, Murrow wypowiedział te znamienne słowa, przy czym myślę, że słowo „telewizja” możemy tu z powodzeniem zastąpić słowem „media”:
„Historia będzie taka jaką ją stworzymy. Zemści się na nas, jeśli się nie zmienimy. Zastanówmy się nad wagą myśli i informacji. Niektórzy mówią, że to nikogo nie interesuje, bo mają oni swoje życie i są obojętni. Odpowiem im, że mogę udowodnić coś całkiem odwrotnego. Jeśli telewizja będzie tylko bawić i izolować od świata, wkrótce okaże się, że tę bitwę przegraliśmy. Telewizja może uczyć, kształcić i inspirować, ale tylko jako narzędzie w rękach świadomego człowieka. Inaczej będzie zwojem kabli w mrugającej skrzynce”.

Jacek Liberski

 O spotkaniu w mediach

mikrofon

Jakie mają być media? Już niedługo debata w Toruniu

Czym są dzisiaj polskie media? Co się dzieje z czwartą władzą? Jak ją naprawić? – te pytania pojawią się podczas debaty organizowanej przez Obywatelski Toruń.

Zapowiedź wydarzenia na Tylko Toruń

Co się stało z naszą prasą?

W Toruniu odbędzie się debata „Co się stało z naszą prasą?”

W debacie "Co się stało z naszą prasą?" wezmą udział dziennikarze, opiniotwórczy komentatorzy oraz pracownicy naukowi z dziedziny politologii i medioznawstwa. W trakcie zostanie podjęta próba przedstawienia widzom i słuchaczom leku na chore media. Uczestnicy debaty porozmawiają nie tylko o kryzysie polskich mediów, ale także przedstawią propozycje ich naprawy.

Zapowiedź wydarzenia na Oto Toruń

TV Toruń

Toruńska debata o mediach.

O kryzysie polskich mediów oraz potencjalnych jego rozwiązaniach rozmawiali uczestnicy debaty w Hotelu Filmar. Zaproszeni do niej zostali m.in. medioznawcy, politolodzy, dziennikarze czy opiniotwórczy komentatorzy. Swój głos mogli wyrazić także obserwujący debatę widzowie.

Relacja  Telewizja Toruń

Co się stało z naszą prasą?

Co się stało z naszą prasą?” Media, ich wpływ na społeczeństwo, czy można im wierzyć?

Dyskusja pokazała, że temat mediów budzi ogromne emocje. Prelegenci zgodzili się, że polskie media wymagają zmian, choć różnili się w ocenach przyczyn i sposobów ich naprawy. Polityczna propaganda, fake newsy, koncentracja mediów – to tylko niektóre problemy, które trzeba rozwiązać. Pytania publiczności dotyczyły m.in. przyszłości dziennikarstwa, wpływu polityki na media i roli obywateli w walce o rzetelne informacje.

informacja na stronie Funduszu Obywatelskiego im. Ludwiki i Henryka Wujców

Artykuły o mediach

Zachęcamy Państwa do zapoznania się z publikacjami dotyczącymi kondycji mediów w Polsce.

Europejski akt o wolności mediów


Wolne media są filarem każdej demokracji i podstawą zdrowej gospodarki rynkowej. Na tle globalnym Unia Europejska jest ciągle bastionem wolnych mediów, a Europa – wzorem demokratycznego kontynentu. Pojawiają się jednak niepokojące tendencje. Oprócz wcześniejszych kroków, m.in. zwiększenia swobodnego przepływu usług, Komisja podejmuje wiele działań w celu ochrony wolności i pluralizmu mediów w UE. Ich zwieńczeniem było przyjęcie europejskiego aktu o wolności mediów, który wszedł w życie 7 maja 2024 r., a od 8 sierpnia 2025 r. będzie musiał być w pełni stosowany.

więcej...

Założenia do ustawy medialnej - konsultacje społeczne

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego opracowało koncepcję wdrożenia regulacji wynikających z EMFA (Europejskiego Aktu o Wolności Mediów) do polskiego porządku prawnego. EMFA zobowiązuje państwa członkowskie do zapewnienia przejrzystości wszelkich stosowanych środków mogących mieć wpływ na pluralizm i niezależność mediów. Przejrzystość ta, w opinii Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, nie powinna odnosić się wyłącznie do samej treści tych środków, ale także do procedury ich przyjmowania.
23 września zakończyły się konsultacje społeczne tej koncepcji. Wpłynęło 106 stanowisk z uwagami do projektu.

więcej...

Nie byliśmy kłamcami, byliśmy idiotami


Walka o normalność, o racjonalność jest obowiązkiem inteligencji i dziennikarzy zawsze, w każdej sytuacji. Kiedyś o tym zapomnieliśmy, teraz musimy sobie przypomnieć – mówi Jacek Rakowiecki, publicysta, współtwórca polskich mediów po 1989 r.

więcej...

Obywatelski Pakt na rzecz Mediów Publicznych

Media publiczne wymagają naprawy. Naprawy przeprowadzanej z namysłem, w dialogu z odbiorcami, twórcami i menedżerami, naprawy mającej na względzie słuszny interes obywateli.

więcej...

Środowisko dziennikarskie poza narzekaniem nie robi prawie nic. Tak ułatwia PiS-owi demolkę mediów


Potężny i słuszny protest mediów przeciw ich bezprawnemu opodatkowaniu nie może przyćmić faktu, że rynek medialny już wcześniej był fatalnie skonstruowany. Przez lata nie robiono z tym nic, co znacznie ułatwia PiS-owi jego demolkę. Dlatego potrzebny jest spór o sposoby naprawy.

więcej...

Inne debaty o mediach

W grudniu 2023 r. i styczniu 2024 r. odbył się cykl debat na temat mediów. Oto relacje:



Wnioski i konkluzje

W przygotowaniu

Kontakt do organizatorów


Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, skontaktuj się z organizatorami.

kom: 579 193 060, 603 464 919

e-mail: kontakt@obywatelskitorun.pl

wydarzenie na FB


Danka Stępkowska

Danka Stępkowska

Wojtek Konopacki

Wojtek Konopacki

Ewa Krzemińska

Ewa Krzemińska