Część I.
1. Jak bardzo zmieniły się media po '89 roku? Czy dzisiejsze media to „czwarta władza” – możemy używać tego popularnego określenia? I jak ważne są media w dzisiejszych czasach?
2. Art. 14 KRP mówi: „Rzeczpospolita Polska zapewnia wolność prasy i innych środków społecznego przekazu”. Monika Olejnik każdy swój program w TVN24 zaczyna słowami: „Witam w wolnych mediach”. Czy media w Polsce są wolne? Czy w dzisiejszym świecie możemy w ogóle mówić o takim zjawisku, jak wolne media? Z jednej strony widzimy duże spółki mediowe finansowane z grantów, reklam i innych podobnych źródeł, z drugiej strony mamy takie inicjatywy jak Iberion, który deklaruje wyłącznie własny kapitał.
3. Jak bardzo reklamodawcy wpływają na polskie media i czy możliwe jest odcięcie się mediów od reklamodawców? Grzegorz Kopacz z "Press": "To trudny biznes, opierający się finansowo o reklamy różnych mediów, które jednocześnie musimy kąsać, krytykować. Wrogów tylko przybywa, komentatorów ubywa".
4. Książka Pauliny pokazuje media jako siedlisko zła. Umowy śmieciowe, mobbing lub elementy mobbingu, niskie wynagrodzenia, wysokie zróżnicowanie dochodów, dyskryminacja kobiet, dziennikarze – prekariusze, molestowanie seksualne kobiet pracujących w mediach (82% przypadków molestowania seksualnego pozostaje nieujawnionych, a co druga dziennikarka doświadczyła takich zachowań - raport Instytutu Zamenhofa z 2023 roku). Czy obraz mediów przedstawiony w książce jest przejaskrawiony?
5. W 1997 roku Jacek Santorski w wywiadzie dla "Press" powiedział: „Z moich obserwacji wynika, że dwa style zarządzania są najbardziej rozpowszechnione w polskich redakcjach radiowych, telewizyjnych i prasowych. Pierwszy to szef władca, drugi – gwiazdor. Nie mam reprezentatywnej próbki, bo do mnie zwracają się tylko ci, którzy chcą relacji opartych na szacunku, ale folwarczność, jak diagnozuje prof. Janusz Hryniewicz, badający zjawisko od kilkunastu lat, jest charakterystyczna dla większości polskich przedsiębiorstw, przy czym folwark to stan umysłu ofiar i prześladowców. Ani jedni, ani drudzy nie wierzą, że mogłoby być inaczej". Czy tak rzeczywiście wyglądają dzisiaj polskie media, czy się pogorszyło, a może polepszyło?
6. Z polskimi mediami od dawna nie było dobrze, ale to, co się stało po 2015 roku przekroczyło wszelkie granice. Dlaczego polskie media po 2015 roku tak nisko upadły? Nowy redaktor naczelny WP, Paweł Kapusta, deklaruje, że będą tropić wszystkie afery władzy, ale do dzisiaj WP nie oczyściła się ze sprawy Suwarta, czyli pisania tekstów za pieniądze władzy, na zlecenie władzy i o władzy. Czy uzależnienie mediów od władzy to problem tylko mediów ogólnopolskich czy także lokalnych?
7. Dlaczego prawicowe media tak jawnie wspierają jeden obóz, i czy można mówić tu jeszcze o jakimkolwiek dziennikarstwie?
8. Porozmawiajmy o solidarności dziennikarskiej, której wg mnie w zasadzie nie ma. Wojtek Czuchnowski, GW: "Odwaga cywilna nie jest też w cenie u wielu polskich dziennikarzy. Przez osiem lat rządów PiS milczeli, łykali państwowe reklamy i subwencje oraz "chłodnym okiem" albo z cynicznym szyderstwem obserwowali tych, którzy krzyczeli o niszczeniu demokracji. Gdy krzyczeli za głośno i jeszcze - o zgrozo – przeklinali, można się było skrzywić i rzucić coś o "histerii" albo "nie-straszeniu PiS-em"". Czy dziennikarze są dzisiaj bezpieczni?
Część II.
1. Cytat z książki, strona 103: „Zawsze istniał podział na żółtą prasę i opiniotwórczą, na hieny, pismaków i ‘państwa redaktorów’ z misją. Aż tu nagle, tuż przed startem ery internetowej, okazało się, że w dziennikarstwie przestały być tak wyraźne kwestie misyjne, a wszędzie zaczęły dominować te wynikające z roli gazety jako przedsiębiorstwa. Czytelnik stał się konsumentem. Dlatego sam przekaz dość mocno się spauperyzował i tabloidyzował we wszystkich mediach.” Na ile zgadzacie się z tą opinią?
2. Czy uzależnienie mediów od polityków to poważny problem, jeżeli tak to jak temu zaradzić? Czy politycy mają na media duży wpływ (nie tylko na media publiczne) i dlaczego?
3. Porozmawiajmy o tzw. klikalności i klikbajtach, czyli o tytułach prasowych. Kiedyś pozwoliłem sobie w humorystyczny sposób opisać to zjawisko w ten sposób: "Nie widzieli się dwadzieścia lat. Zginął od noża". "Po dziesięciu latach wrócił do domu. Zastał żonę w objęciach drugiego". "Wyjechał do Niemiec za pracą. Spotkał samych imigrantów". I mój ulubiony: "Był szkolnym prymusem. Został parkingowym". Dlaczego tytuły w mediach muszą być tak głupie?
4. Pomówmy o wyzwaniach współczesności. Czy sztuczna inteligencja może zastąpić tradycyjne media?
5. W debacie o mediach nie możemy pominąć tematu mediów społecznościowych. Czy te media to bardziej dezinformacja czy informacja i czy media te mogą zagrozić mediom tradycyjnym?
6. Czym skończył się bojkot TVN24 przez polityków PiS w czasach rządów PiS?
7. Dlaczego media są tak ważne dla polityków?
8. Czy są jakieś badania na temat jakości polskich mediów (jak widzą je obywatele)?
9. Czy firmy mediowe powinny być spółkami giełdowymi? Jak wiemy spółki giełdowe głównie nastawione są na wyniki finansowe, aby mogły generować zyski, a w konsekwencji wypłacać dywidendy. To rodzi określone skutki w ich funkcjonowaniu.
10. System funkcjonowania największych mediów w Europie opiera się głównie o finansowanie publiczne. Europejska Unia Nadawców wskazuje, że model biznesowy publicznych mediów w Europie to w ponad 79% pomoc publiczna, 17% to wpływy z działalności gospodarczej, a 4% to inne źródła. Na największe wsparcie publiczne mogą liczyć media w Niemczech, Wlk. Brytanii i Francji. Jak to wygląda w Polsce? Jakie są pomysły na naprawę mediów. Jakie są projekty rządowe. Jak powinny być finansowane media publiczne?
11. Andrzej Andrysiak, dziś wydawca „Gazety Radomszczańskiej” oraz prezes Stowarzyszenia Gazet Lokalnych w rozmowie z Pauliną Januszewską powiedział tak: „Nigdy nie było darmowej prasy i nadal jej nie ma. Pojedyncze bezpłatne gazety – owszem – pojawiły się w latach 90., ale nie przetrwały próby czasu albo funkcjonują jako tuby propagandowe mediów rządowych i samorządowych. No i ta darmowość jest dyskusyjna, bo przecież pieniądze na nie idą z naszych podatków. Uważam więc, że za treści trzeba płacić i ta sama zasada powinna obowiązywać w internecie.” (strona 306). Czy dostęp do informacji powinien był płatny?
12. Jak silne są inicjatywy medialne powstałe po czystkach 2015 roku i za rządów PiS? Mam tu na myśli projekty w rodzaju: Radio Nowy Świat, Goniec, OKO Press, Radio Rebeliant, inne.
Część III.
Pytania od widzów.
Część IV.
Podsumowanie.